Alla inlägg under mars 2010

Av Anna - 31 mars 2010 23:24

Blir ett extra inlägg idag eftersom jag är så himla glad. vägde mig idag igen och hade gått ner lite till, totalt har jag nu gått ner 9,3 kilo på 5 veckor! Iam happy! Som Louise påpekade fick jag dock inte unna mig nåt innan jag är klar med upptrappningen till vanlig mat som tar ett par veckor med varierad kost eftersom jag kan få tarmvred och u name it. Men, jag är inte bitter för det idag då det äntligen händer lite på vågen igen! Tack för ditt fina erbjudande Emma men jag hoppar på fisksoppan, dock ska jag aldrig säga aldrig om bladspenaten, vi får se om du lyckas övertala mig.... 


Dock solkas det hela av att jag hämtade ut bilen från verkstade igår i hopp om att allt var bra, för att råka ut för samma varningslampa efter 6 mil som visades inna jag lämnade in den och betalade 3400 för att de skulle fixa den! Undrar hur jag ska komma från stockholm till linkping, men det löser sig väl.


Nu ska jag sova mycket gott inatt!

(och inte drömma mardrömmar om Emmas fiskosppa)

Av Anna - 31 mars 2010 12:18



Äntligen är jag inne på sjätte veckan, snart kan jag börja räkna ner då jag har klarat hälften av kuren om en vecka....


14 maj är datumet då jag får äta min första riktiga måltid, även om det som Louise påpekade knappast innebär några extravaganser, ska dock kolla med min coach om jag får äta något onyttigt första målet mat  för att fira första 12 veckorna innan jag går över till handflatemetoden....


Har funderat en hel del kring mitt ätbeteende sedan jag började med detta, eller ja det började egentligen långt tidigare, Man har ju aldrig varit omedveten om att man inte är den mest hälsosamma personen, och som de flesta av er som kämpar med övervikt vet så är vi kanske till och med mer medvetna om vad som kan vara nyttigt och hur man ska göra för att gå ner i vikt, än många andra. Trots det lyckas vi aldrig riktigt (något jag hoppas ska ändras med Itrim)


Jag har alltid jobbat oregelbundna tider och därför aldrig haft rutiner på när jag ska äta. en dag kan jag äta frukost kl 4 på morgonen för att nästa dag äta frukost kl 13 på eftermiddagen. Sedan kan det gå 8 timmar innan nästa måltid, man kanske trycker i sig en chokladbit och en coca cola för att palla till man är hemma o ska äta igen, sen blir det något halvdant för att man inte orkar fixa riktig mat.  Sedan är jag som ni kanske förstått en riktig sucker för skräpmat, speciellt som jag aldrig har tyckt om grönsaker och mål illa bara av lukten av fisk... Men allt det kommer förhoppningsvis ändras när jag är klar med kuren, då kanske mina smaklökar har förändrat sig kan man hoppas och man kanske tycker att en del grönsaker går att äta även om jag aldrig kommer att äta fisk.


Något förvånande går jag alltid ner i vikt när jag är i Grekland och hälsar på mina släktingar, vilket jag tror beror mycket på att jag äter regelbundet trots att det är onyttiga saker. I somras gick jag ner 6 kilo på 3 veckor o då åt jag ändå toast, käkade pistagenötter och drack coca cola och vin varje dag. Åt även hel del friterad potatis och pastagratänger. Men jag åt typ var 3e-4e timme som jag gör nu. Åt nog mindre portioner också när jag åt till skillnad från hemma i Sverige. Därför kommer jag oavsett vad att ta med mig regelbundenheten från Itrim som jag nu trot mycket starkt på.


Nu ska jag sluta tråka ut er med långa inlägg, måste göra mig i ordning för att träna och gå på gruppmöte på Itrim, samt packa allt inför att åka till Sthlm ikväll och sedan Linköping över påsken. Lite ledsen att missa mammas goda potatisgratäng med lammfilé i påsk, men det är för en good cause, nämligen min hälsa och det får man inte glömma!


Ni som  håller på med kuren, kämpa på och stay strong under påsken, det är för er egen hälsa och ni kommer må bättre när ni vet att ni är riktigt starka som klarar er igenom den största helgen för godis och god mat! I know I will!


Av Anna - 30 mars 2010 20:58

Läste precis en intressant artikel på Aftonbladet, där forskare påstår sig ha kommit fram till att skräpmat som pizza, hamburgare och annan skräpmat kan vara lika beroendeframkallande som droger. Enligt dem förklarar det varför feta inte kan sluta stoppa i sig sådan mat, trots att de mår dåligt av den.


Enligt forskarna  i USA rubbas det kemiska belöningssystemet i hjärnan på samma sätt som vid missbruk av heroin eller kokain. Det gör att personen tappar kontrollen över sitt ätande och hela tiden vill ha mer. Vidare beskriver forskarna hur de matat möss med skräpmat och sett hur de förändrades i takt med ökat matintag.


Mössen utvecklade snabbt ett tvångsmässigt ätbeteende som gjorde att de åt så mycket de kunde. Samtidigt såg forskarna hur den kemiska balansen i hjärnan förändrades så att belöningssystemet blev allt mer okänsligt.

 

Precis som när missbrukare ständigt måste öka dosen narkotika för att känna tillfredsställelse krävde mössen mängder av mat för att bli mätta. Men inte vilken mat som helst. De valde alltid den sämsta sortens mat.

 

När forskarna tog bort skräpmaten och försökte få dem att äta mer hälsosam mat så vägrade de att äta. Suget efter dålig mat var så starkt att mössen hellre svalt i två veckor än åt den hälsosamma mat de fick. Inte ens elektriska stötar fick dem att välja bort skräpmaten.

 

Enligt forskarna bekräftar resultaten det alla misstänkt, att överkonsumtion av den här typen av mat triggar igång vissa system i hjärnan vilket kan leda till ett tvångsmässigt ätande.  

 

Samma mekanismer som ligger bakom drogberoende kan därför även förklara fetma



Vet inte om jag håller med om allt, men en del saker kan jag nog relatera till i artikeln, därför har jag typ klistrat in texten och velat dela med mig den. Ganska intressant om detta stämmer, som jag hoppas bryta med denna detox-kur som ersättningsmåltiderna är.

Av Anna - 30 mars 2010 10:25

Imorgon är jag inne på 6e veckan, har redan börjat räkna ner även om jag inte riktigt har klarat av hälften av veckorna ännu. Går inte en dag utan att jag funderar på vad min första måltid ska bli. Ska det bli souvlaki med tzatziki eller ska det bli pizza? får man äta pizza som första måltid? man kanske inte ska äta nån mat utan istället satsa på 100 g chips? många funderingar kring detta.... Har även varit sugen på fried rice med kyckling senaste veckan.


Trots dessa funderingar och sug har jag inte fuskat. Finner det förvånansvärt lätt att hålla mig till mina pulver. Det är faktiskt ganska skönt att inte ligga hungrig i 2 timmar och fundera på vad man ska äta, ska man orka gå till affären för att man inte är sugen på det som finns hemma, bråka om vem som ska laga maten och vad man ska laga. Istället öppnar jag skafferiet och tittar på mina 6 produkter som jag tycker om och väljer mellan dem. ´När jag drar till skolan eller jobbet slänger jag ner ungefär samma saker varje dag, har redan rutin inne på 2 chokladshake och en chokladbar under dagen, så blir det chili sin carne på kvällen, trots att den stinker i hela lägenheten. Förut åt jag faktiskt också samma saker hela tiden. Jag lagade storkok som fick vara min lunch/middag i typ 5 dar i rad. eftersom jag sällan orkade laga mat så blev det storkok när jag väl lagade, däremellan blev det mycket mackor, speciellt varma mackor/toast.


Idag har jag en grym träningsvärk från igår, speciellt i ljumskarna och typ armbågen (kan inte vad de olika muskelgrupperna heter). Måste ta mig ner på stan och lämna tillbaks en kursbok då jag av misstag råkade köpa dubbla ex av samma bok, och inget ex av den andra jag skulle ha. typiskt mig.


Lite inspirerad sv Louise och Mumlan tänkte jag att jag skulle lägga upp min viktminsking med en virtual model trots att det inte hänt dramatiskt mycket ännu. Till höger är min startvikt på 109,6 kg, och till vänster är min nuvarande vikt på 101 kg.


                        

        




                                                  
                   
             



Nu är väl inte modellen exakt kopia av min kropp men ger ändå en fingervisning om hur det står till

Av Anna - 29 mars 2010 17:54

Gick faktiskt 10 000 steg på jobbet igår, inte illa!


antal steg har nog ökat drastiskt på sistonde. Idag har jag gått 8000 steg redan, och jag har även varit och tränat och vägt mig idag, hade gått ner 1,5 kg sedan förra veckan och det är bara måndag idag ännu. Allt som allt är det ca 8,5 kg jag har gått ner på under 5 veckor! hade väl hoppats på mer men jag vet, det är jättebra resultat.


Igår fick jag även lite kändisspaning när jag sparkade runt på sparkcykeln mellan terminalerna. Fick syn på Carola, Kicken och hennes son Amadeus. Kan inte säga att det är den snyggaste mannen hon har valt direkt, han såg sjukt sliten och söndersolad ut.


Idag har jag även varit på bilverkstaden med bilen, tydligen var lufttrycksmassemätaren paj, det var därför avgasvarningslampan lyste, en materialkostnad på 3400kr + arbetskostnad. Det är inte billigt att ha bil, men det positiva är att jag har en snäll pappa som skulle betala reparationen, samt att han kunde fixa bilen till imorgon så jag kan ta den till linköping över påskhelgen.


Nu ska jag laga till lite chili sin carne med en klyfta vitlök i, mums!

Av Anna - 27 mars 2010 23:53

Igår blev det mysdag på stan med en kompis med fika och shopping (fast bara 2 nya väskor) sedan myskväll framför så ska det låta. Promenerade både ner och hem från stan, kom för en gångs skull ihåg stegräknaren så blev i alla fall 6600 steg igår. Sjukt vad mycket man måste gå för att komma upp i tillräckligt antal steg per dag.


Idag har jag jobbat, satte faktiskt på mig stegräknaren och kunde konstatera att jag promenerat 4500 steg bara från parkeringen och under jobbet. Inräknat även några sparkar på sparkcykeln mellan terminalerna då jag jobbar extra på Arlanda. Märkte att mina kostymbyxor sitter för löst nu för tiden, måste snart byta ut dem då de är helt pösiga nu (2 steg i skärpet fick jag dra in) Men det var en lugn dag på jobbet så om det är mycket att göra imorgon kommer jag att komma upp i flera steg, speciellt som bilen fick för sig att börja krångla igen idag så nu måste jag ta mig ner på stan för att ta bussen till Arlanda   Not so happy!


Att bilen krånglar ställer även till det inför påsken då jag och killen ska ner till linköping på fredagen och fira med hans familj. Nu kommer jag antagligen inte kunna ta bilen ner eftersom det är omöjligt att boka service inom ett par dagar på bilen. Typiskt att det skulle hända just nu och inte när man inte har nåt inplanerat!

Av Anna - 25 mars 2010 17:18


Idag är jag glad igen!


Eftersom jag har satt som mål att komma till ner till 100 kilo nästa vägning på onsdag (dvs-2,8 kilo från i tisdags) har jag ökat motionen och varit superduktig idag. Först promenerade jag i rask takt till gymmet 20 min, sedan körde jag 3 varv på gymmet + situps, sedan ytterligare en rask promenad på 20 min upp till skolan för att avsluta det hela med ytterligare 30 min rask promenad hem från skolan med min tunga träningsväska hela tiden. Är supernöjd med dagens motion, måste ju har bränt lika mycket som dagens totala kaloriintag. Totalt alltså 70 min promenad och ytterligare 40 min träning.


Så här der det ut på gymmet (fast alla stationer syns inte)   

totalt 24 stationer som man kör 30 sekunder på varje, totalt 12 min tar ett varv ungefär där man lör varnnan kondition och varannan styrka. Man får verkligen vad man betalar för till skillnad från friskis och svettis. Här hoppar man in där det är ledigt, och det finns alltid lediga platser,och det bästa av allt är att det finns handdukar man kan låna så man slipper släpa på samma äckliga unkna handdukvarje dag som typ möglar i väskan. det tråkiga är att det bara är gym och inga roliga aerobics eller kickboxningsklasser...



Väl på gymmet sprang jag även in i min coach och vi hade en Anna Skipper moment tillsammans där hon plockade fram påsar med min vikt som jag fick hålla i och känna hur mycket kilon jag faktiskt blivit av med. Sjukt tungt! troddet det var 20 kilo, men det vara mina 7 kilon, inte konstigt att man käner sig lättare i kroppen och piggare när man slipper släpa omkring på de kilona. Hon påminde mig även om att 7 kilo på 4 veckor inte var så dåligt det är ju några kilon mindre än jag vägde tidigare, det viktigaste är att jag mår bättre och känner mig bättre, och det gör jag 


Nu sitter jag här med min kycklingsoppa som blev lite klumpig idag och ska bärja göra mig i ordning för att gå ut och festa nyktert. Idag är det STORTORSDAG på Stockholms Nation, vilket innebär att CSN har kommit och typ alla har tentat den här veckan, så varenda syudent i Uppsalal kommer försöka komma in.  Eftersom jag aldrig varit där nykter hoppas jag att de har coca cola light till såna som mig.


Puss & kram




Av Anna - 24 mars 2010 22:12

Var och tränade igår, körde 3 varv pågymmet, kändes bra att röra på sig, tror faktiskt att min kondition har blivit bättre då jag inte kände mig snurrig nån gång under träningen vilket jag har gjort de flesta gångerna innan. eller så kanske krooppen har vant sig vid kalori intaget nu.


Vägde mig igår också, var inte så upplyftande hade bara gått ner 0,5 kg senaste veckan. vet att jag ska vara glad för att jag överhuvudtaget går ner, men just nu känns det inte så. Min pojkvän var världens gulligaste när jag kom hem och försökte muntra upp mig med hur mycket jag faktiskt har lyckats gå ner totalt under de här veckorna och att jag inte ska fokusera på enskilda resultat, men när man har varit duktig och skött sig med kalorierna vill man se bättre resultat. vet inte hur mycket det ökade intaget av kalorier på LCD-dieten har påverkat.


Det positiva å andra sidan är att jag kände mig på så dåligt humör att jag idag promenerat fram och tillbaks från stan, hade ingen stegräknare på mig då jag aldrig kommer ihåg den, men det var åtminstone en promenad på 40-50 min totalt. sedan har jag även promenerat fram och tillbaks till min syster idag vilket innebar ytterligare 40 min promenad. måste nog ha kommit upp till 10 000 steg idag.


Imorgon ska jag vara duktig och promenera till gymmet i stan och träna innan jag går till skolan. Måste få in promenad och träningsrutinerna nu så det händer mer på vågen.  Ska komma under 100-strecket till nästa gruppmöte nästa onsdag. Önskar jag kunde vara lika duktig som Louise (itrim69) som promenerar 12000-18000 steg per dag, man blir verkligen imponerad av henne

Ovido - Quiz & Flashcards