Alla inlägg under maj 2011

Av Anna - 16 maj 2011 12:21

Vem skriver man denna blogg för? för sig själv eller för läsarna? För mig är det för mig själv. När jag började blogga om min viktminskning var det för att hålla koll på mig själv. Bloggen var en morot för att prestera, blev som ett krav på mig själv och höll mig på banan. Man jobbade för att prestera, visa på framsteg. Sedan utvecklades det till att ha någonstans att ventilera alla intryck man fick, en sorts dagbok där alla tankar och förändringar man gick igenom både psykiskt och fysiskt fick utlopp. Och det är det som fortfarande får mig att blogga.


Nu händer det inte så mycket med vikten, och man har inte så mycket funderingar på vad man kan eller ska äta. Man vet ju detta. Därför blir det inte så mycket bloggande om mat. Man går så mycket på rutiner nu. Ibland gör jag som jag bör, tränar och äter rätt. Ibland gör jag tvärtom. Tränar inte och äter helt fel. Men jag har inte gett upp. Jag kämpar fortfarande med vikten och maten. Jag går upp några kilon, går ner några kilon. Men jag har koll och låter inte mig själv skena. Kommer aldrig köpa större kläder igen. bara mindre. Förhoppningsvis. 


Just nu är jag bara så trött på allt. För det behövs fokus på mig själv, tid att träna, tid att laga nyttigt, tid att ägna mig åt bara mig själv. Men tid är en lyxvara ibland. Jag önskar jag vore en sån där effektiv människa som fokuserade 100% på det jag gör och får saker gjorda snabbt. Men sån är jag inte. Jag är en sån som klarar att fokusera några minuter här och där, sedan måste jag bryta av med nåt annat. Därför ligger jag efter med uppsatsen, efter med jobbsökandet, efter med träningen och efter med kosten just nu. Så nu försöker jag fokusera på att bli klar med uppsatsen. Om 2 veckor är uppsatsen klar. Sedan kan jag förhoppningsvis fokusera på att träna, äta rätt och hitta ett jobb till hösten. Så bloggandet kommer gå lite på sparlåga ett tag troligtvis, men jag läser fortfarande allas bloggar för att hålla mig inspirerad och uppdaterad om hur det går för er. 

Av Anna - 8 maj 2011 23:56

körde som sagt Shape igår och idag har jag träningsvärk i rumpan. Känns varje gång man går i trappen. Så jag antar at de är en bra träningsform när man känner av träningen dagen efter.


Vet inte hur jag ska beskriva passet men jag tyckte det var lite som bodypump, core och yoga blandat. Lite för mycket balansövningar för mig, men vissa gillar ju sånt. Men känns skönt att ha testat något nytt. Får se om jag kör det igen. Gillar nog bodypump mer dock, känns mer i armarna och låren tycker jag efteråt. Och så gillar jag zumban som ni vet. har bokat in mig på ett pass med en kompis på tisdag, och det är inte den kompis som har en förmåga att boka av. Dock stod jag på plats 35 i kö när jag bokade så det e bara att hoppas många bokar av.


Det är det som är det värsta med gym, att man måste boka och inte bara kan dyka upp. Å andra sidan e det ju jobbigt att dyka upp och inte få plats på ett pass man vill gå på. Men jag störde mig ju även på itrim när man kom dit för att träna och cirkelnvar full. då hade man ju inga alternativ, speciellt inte när andra stod i kö för att träna. Nu kan jag faktiskt köra något annat om jag inte skulle komma med i sista stund. 


Har funderat en hel del på kropp och träning senaste tiden. Som ni vet så tjatar jag ibland om mina sista kilon jag vill gå ner, men inte riktigt orkar kämpa för. Men för mig är det inte så mycket vågen som stör som att kroppen är mindre vältränad nu än förut. Så jag ser de kilona som att tighta till kroppen. För om jag  inte gör det så kommer jag inte vara nöjd med den vikt jag når.


Vilket har fått mig att inse att träningen på itrim är väldigt bra (som om ni inte visste). All träning är bra, och itrims träning är väldigt lätt att komma igång med när man är helt otränad och börjar där. Cirkelpasset är faktiskt jäkligt bra, för man tränar armar, lår, rumpa och kondition under de 40 minuter man kör. och inte bara en muskelgrepp utan flera på samma kroppsdel. Det saknar jag lite. Gym är också bra, men man får inte den där allroundträningen som var så bra på itrim och slankade till hela kroppen. Nu måste man tänka lite hur man ser till att träna. I alla fall om man vill trimma kroppen. För gå ner i vikt gör man ju oavsett vilken träning man kör bara man ser till att bränna kalorier. 


jaha då lyckades jag med ett långt inlägg igen, ni får ursäkta mina långa haranger ibland. Sov gott!

Av Anna - 6 maj 2011 11:07

...och det var lite för flummigt för mig. Det var en mix mellan yoga, tai chi och pilates. Inget svettigt alltså, men några grymma magövningar gjorde vi som känns idag. Kanske kan köras iställat för core om man gillar sånt.


Nu ser jag fram emot att testa Shape på lördag morgon. Hade bokat in mig på dansaerobic först, men ändrade mig till Shape. Insåg att kl 10 var lite för tidigt för att hoppa runt som en galning så det blir styrka istället kl 12. 


Har skaffat mig en iPhone äntligen, 7 år efter alla andra. Det första jag gjorde var att ladda ner SATS-appen så jag kan boka och hålla kolla på träningen. Sedan laddade jag ner lite olika vikt-appar. Finns sjukt mycket tränings och vikt appar där ute. Laddade ner en som heter viktkoll där man kan mata in sina dagliga vikt och följa sin viktkurva etc. Laddade även ner en där man kunde räkna ut sitt dagliga kaloriintag men den var lite för avancerad för att orka använda. Vem väger liksom hur många gram ost man käkar på frukostmackan? Kanske ska ladda ner kaloritabell, samt en app med styrkeövningar också, vi får se.. Men en tanke som slåg mig är att det nog kan vara lite sjukligt med alla såna appar för folk med ätstörningar. Hade jag haft det skulle man nog kunna bli lite besatt.


Ha en bra helg!

Av Anna - 5 maj 2011 17:11

Har tagit mig i kragen igen och bokat in mig på gymmet. Nu e det slut med slappande och gottätande. Man vill ju aldrig mer bli en tjock soffpotatis. 

Skulle ha boxats men min kompis ställde in i sista stund (inte så ovanligt) men då bokade jag in mig på Body Balance istället. Har ingen aning om hur det kommer att vara, men man måste ju våga testa nya saker.


Kanske bra att inte ta i för mycket (som med boxningen) när man har haft uppehåll i 2 veckor. Får se om flåset har försvunnit under tiden jag har hållit mig borta från gymmet. Bokade även in mig på Shape på lördag som jag har hört ska vara bra, samt Zumba på måndag.  Hoppas att endorfinerna eller vad det heter från träning ska göra mig lite piggare igen, behöver det inför slutspurten innan första versionen av uppsatsen ska vara inlämnad på måndag. Kommer bli en lååång helg...


Av Anna - 2 maj 2011 23:28

Har varit sjukt trött på sistone, haft huvudvärk typ varje kväll. Vet inte vad det beror på. Och nu har jag fått mens igen för 3e gången på typ 5 veckor. Inte kul, speciellt eftersom jag blir så känslig i magen, trött och verkligen har värk de första 4 dagarna från låren och uppåt. Vet inte om denn oregelbunenhet har med att jag körde pulver under några veckor igen. Har haft lite oregelbunden mens sedan jag började med minipiller (överviktig, röker, hjärtinfarkt i släkten). Jag fick desta en hel del olika innan jag fick de piller jag har nu (Exlutena) eftersom jag det höll på typ non-stop med de andra sorterna.


När jag körde pulver första gången fick jag en del problem med regelbundenheten och varannan vecka blev typ standard. detta fortsatte sedan i ca 7 månader efter att jag slutade med pulver, och hade väl äntligen för bara ett tag sedan blivit normalt igen. Nu är oregelbundenheten tillbaka. Antar att detta har med att man bråkar med hormonerna att göra när man mixtrar med kalorierna, men det är jäkligt irriterande. Hoppas att denna oregelbundenhet inte håller på så länge till, för det känns inte så kul att få mens varanna vecka.


Är det nån annan som har upplevt detta problem efter att ha pulvrat?


Utöver detta problem har jag haft en dålig vecka både när det kommer till mat och träning. Men skam den som ger sig. Det är ju bara att hoppa upp i sadeln igen som man brukar säga. Ingen sol som inte har sina fläckar ;)


Men lite mys med killen och fest har också hunnits med. Firade 4 år med killen i fredags, sjukt vad fort tiden går! Träffades på en korridorsfest på kvalborg i Uppsala för 4 år sedan, hade långdistans i 7 månader innan jag tröttnade på att pendla mellan Linköping och Uppsala varje helg och tvingade honom att flytta upp till Uppsala hos mig. Sagt o gjort så var vi sambos ca 7 månader efter att vi träffades haha. Blev Souvlaki och ett glas retsina i Hammarby Sjöstad för att fira. Sedan hem och kolla på fler avsnitt av the Wire, vår nya obsession. 


Min bästa kompis och hennes kille hade även lite valborgsmys hemma hos sig, så blev mycket mat och rosévin på lördagen. Men kändes bra att skippa valborg i Uppsala faktiskt. Man har ju varit med förr, och känner sig lite gammal vid det här laget bland alla fulla 19-åringar. Inte för att jag var särskilt nykter, men skippade tankarna på kalorier och njöt ändå!





Presentation

Längd:173 cm Målvikt: 80-75kg

24/2-10 109,4 kg startvikt
5v: 100,3
12v: 91,4
Börjat med varierat
14v: 89,9
21v: 83,5
29v: 80,2
36v: 83,4

21/3-11: 80,7
28/3-11: 79,4
3/7-12: 83,2

Min viktkurva

Länkar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards