Alla inlägg den 27 december 2010

Av Anna - 27 december 2010 22:42

Fick en fråga om jag tycker att det är dyrt med itrim och värt kostnaderna, speciellt som student, och kände att jag ville dela med mig av mitt svar då det blev ett långt utlägg :) 


Om du funderar på att ta tag i ditt liv och bli hälsosam, gör det!


Jag tycker att det absolut är värt alla pengar, det har det i alla fall varit för mig. Men jag ska också erkänna att jag jobbar lite extra och har fått en del hjälp av mina föräldrar som har betalat medlemskapet åt mig, så det enda jag har behövt bekosta är ersättningsmåltiderna och nya kläder när de gamla rasat av mig. Å andra sidan shoppade jag inte mycket under första 4 månaderna efterom jag ville vänta till jag nådde målet, och avvaktar lite fortfarande faktiskt. Dessutom sparade jag pengar på den mat/fika jag inte köpte som jag vanligtvis gjorde.


Kostnaden är ganska dyr men så beror det också lite på vilket medlemskap man väljer, det vill säga hur mycket personliga samtal man vill ha med sin coach. De beror även lite på vilket center man går till. Jag började med guld (950 kr i mån), men då jag var så otroligt motiverad av den snabba viktminskningen hade jag nog klarat mig på bronsmedlemskap (795 kr i mån) som jag nu har bytt till. Å andra sidan var det skönt att kunna ventilera känslor och tankar relativt ofta. Sedan passar jag även på att snacka med min coach när jag är nere och tränar och väger mig om jag har lite funderingar eller behöver pepp vilket jag ser som en bonus för det man betalar för. Och så tillkommer ju gruppmöten varannan vecka, och jag har haft tur att hamna i en ganska skön grupp med öppna människor som gärna delar med sig av problem och tips. min stackars coach hinner aldrig gå igenom det som det är tänkt att hon ska göra eftersom vi pratar så mycket i gruppen. Men under mötena så får man information och kunskap om hur man ska tänka när man går i affären, är på middagar, lagar middagar och andra situationer etc. 


När det kommer till matkostnaderna så visst, det är dyrt. En måltidsbar kostar ca 25kr/styck (100kr/4st) och 1 påse pulver för shake ca 18 kr/st (200kr/12st)Eftersom jag åt 5 ggr/dag så lade jag kanske ut 100-150 kr om dan på mat. Å andra sidan sparar man under pulvertiden otroligt mycket pengar på att man inte kan dricka alkohol, äta ute, eller köpa mat och massor med snacks o godis som man gjorde innan.


Om man ser till de kostnaderna så är det faktiskt inte särkilt dyrt eftersom du troligtvis just nu slänger ut med mycket pengar på onyttiga saker som du inte behöver (det gjorde i alla fall jag).  Jag tror till och med att jag gjorde av med mindre pengar på mat under denna tid än innan. Man kan ju lätt ta en fika/käka ute för 100 kr, så då kan man lika gärna lägga pengarna på nåt som är bra för en. För att inte tala om att festa en gång/veckan för 500 kr vilket man sparar pengar på att undvika


Dessutom betalar man ofta mellan 350-550 kr/mån för ett träningskort på valfritt gym, men det ingår ju i medlemspriset du betalar att få träna på itrim. Med andra ord så sparar du pengar/får tillgång till träning gratis, så utnyttja det! För mig fungerade det även som en morot och hjälpte mig att hålla mig på banan och fokusera genom att gå dit och träna 2-3ggr/veckan, träffa min coach och väga mig när jag ändå var där.  


Bara du vet hur mycket ditt välbefinnande är värt för dig och om du har råd. Allas situation ser ju olika ut.


Men om du funderar på att gå med i något så tycker jag att Itrim är det bästa alternativet eftersom man 

  • i början får snabba resultat vilket är otroligt motiverande (alla har vi ju gett upp efter att försöka vara nyttigare under en vecka eller två utan att se några resultat för att falla tillbaka i det dåliga beteendet),
  • har en coach som finns bredvid en i alla lägen,
  • fri tillgång till gymmet så träna så mycket du själv orkar
  • man jobbar på att ändra och bryta vanor,
  • lär sig var just dina fallgropar och frestelser finns och 
  • lär sig hantera hur mycket som är lagom för just dig.

Kostnader:

Medlemskap: 795-950 kr/mån

Gym: 0 kr

Mat: 100-150 kr/dag


Jag ser detta som en av de bästa investeringarna i mitt liv eftersom jag inte bara har gått ner i vikt och fått bättre självförtroende, utan även lärt mig att hantera mat på ett mer naturligt sätt än förut och kunskapen och styrkan för att klara att hålla detta resten av livet. Jag vill ju att detta ska vara. Det är det som jag tycker har varit så suveränt med Itrim, att man har stödet och att de verkligen bryr sig om en.  Man kämpar inte ensam utan har nån som pushar en när man behöver stöd, hjälper en att nöta in de nya vanorna och firar med en när det går som man vill. 


Haha låter som att jag gör reklam för Itrim, men jag tycker faktiskt att det har varit suveränt, i alla fall för mig. Hoppas detta gav svar på frågorna!

Ovido - Quiz & Flashcards